Now is the time to stare
Staar naar onze Paralympiërs omwille van hun prestaties
In aanloop naar de Paralympische Spelen in Tokyo die op 24 augustus beginnen, wil deze campagne vragen om de aandacht te vestigen op de straffe prestaties van onze Belgische Paralympiërs en alle andere mensen die ondanks hun beperking tot grootse dingen in staat zijn.
Dit is waarom we de “Now is the time to stare”-campagne hebben gelanceerd met een verborgen camera, waarmee we willen aankaarten dat mensen met een beperking nog te vaak worden nagestaard in het straatbeeld.
Ontdek de video met Gitte Haenen, Klison Mapreni, Ewoud Vromant en Joachim Gérard in de straten van Brussel:
Helaas worden mensen met een beperking nog te vaak nagestaard omwille van hun beperking, terwijl het beeld van de talentvolle doorzetters die ze zijn, nog niet genoegzaam bekend is. Dit is waarom Paralympic Team Belgium ervoor gekozen heeft haar campagne te lanceren omtrent deze problematiek. Met de slogan “Now is the time to stare” willen we vooral de data van de Paralympische Spelen naar voor schuiven. Deze campagne werd ontwikkeld in samenwerking met het creatief agentschap MUTANT.
We willen oproepen om verder te kijken dan de beperkingen waarmee personen zoals onze Paralympiërs dagelijks moeten leven. De Paralympiërs krijgen hier zelf mee te maken, maar willen tegelijk ook een lans breken voor andere mensen die met een beperking leven, want ook die mensen krijgen jammer genoeg nog dagelijks met starende blikken te maken. Het zijn veelal blikken, die wij onder de aandacht brengen met de emoji oogjes, die veroordelen of medelijden tonen. Net daar willen we graag verandering in brengen.
“Onze Paralympiërs zijn stuk voor stuk topsporters die leven voor hun sport”, zegt Anne d’Ieteren, voorzitter van het Belgian Paralympic Committee. “Daarvoor verdienen ze heel veel respect en erkenning, maar helaas wordt er soms ook nog een beetje op hen neergekeken. Een jammerlijk maatschappelijk issue waar ook andere mensen met een beperking nog dagelijks mee worden geconfronteerd. Daar willen we met deze actie verandering in brengen.”
Onze atleten verdienen alle steun op hun weg naar eremetaal en willen aangemoedigd worden, net als hun collega-Olympiërs. Dit is waarom de eerste golf van de campagne digitaal werd aangekondigd, met een online video, die door meer dan 350.000 personen werd bekeken, op de pagina van Paralympic Team Belgium alleen. We hopen op minstens evenveel supporters te mogen rekenen tijdens de Spelen om onze atleten net dat tikkeltje extra te laten schitteren!
Als ook jij de glansprestaties van onze atleten tijdens de Paralympische Spelen in Tokyo wil volgen, aarzel dan niet om onze verschillende pagina’s te volgen: